Správa o vyhodnotení cieľov projektu PDF Tlačiť E-mail

 

 

Zhodnotenie cieľa: Vytvoriť a inovovať školské vzdelávacie programy zamerané na rozvoj kľúčových a odborných kompetencií žiaka

 

Inovovali sme školské vzdelávacie programy štyroch študijných odborov – mechanik-mechatronik, elektotechnika, mechanik počítačových sietí a škola podnikania a v jednom učebnom odbore – operátor strojárskej výroby. V jednotlivých predmetoch boli preferované vzdelávacie stratégie vyplývajúce z projektu. Žiaci sa učili vo vynovených učebniach a simuláciou reálnych situácií riešili reálne problémy, čím sa naplnila stratégia, aby sa žiaci učili v moderne vybavených učebniach, zároveň odbornú prax absolvovali na reálnych pracoviskách vo firmách Združenia InTech.

Hlavný dôraz pri inovácií ŠkVP bol kladený na zvýšenie miery aktívneho učenia sa žiaka a na kvalitu vzdelania s využitím vzdelávacích stratégií, ktoré boli navrhnuté vedením školy a pedagogickou radou. Pri tvorbe školských vzdelávacích programov sme pre jednotlivé predmety sme vychádzali zo všeobecných kompetencií žiaka školy, ako je spôsobilosť adekvátne a aktívne komunikovať ústne a písomne, spôsobilosť adekvátne a aktívne využívať vedomosti a informácie, schopnosť využívať informačno – komunikačné technológie, schopnosť vytvárať dobré vzťahy a spolupracovať s ostatnými, schopnosť naučiť sa učiť a schopnosť riadiť seba samého. Tieto kompetencie sme prispôsobili výkonovým štandardom vyplývajúcim z profilov absolventov jednotlivých odborov.

Preferované metódy pre dosiahnutie aby sa žiak učil aktívne, pracoval v tíme, sám vytváral konštruktívne poznanie a dokázal aplikovať získané vedomosti, boli nasledovné: - riadený rozhovor, brainstorming, tvorba pojmých a myšlienkových máp, metóda pokus – omyl, výskum v teréne, projektové, problémové, zážitkové a kooperatívne vyučovanie, demonštračné, simulačné a modelovacie metódy. Využíva sa  projektové vyučovanie – riešia sa dôležité témy každodenného života, každý projekt je individuálny. Žiaci majú možnosť zážitkového učenia  sa cez exkurzie, prax vo firmách a veľtrhy cvičných firiem. Začali sme viac využívať spätú väzby, ktorou vyučujúci v jednotlivých predmetoch, získava analýzu vlastnej činnosti na hodine na jednej strane a žiaci  formou autotestou získavajú sebahodnotenie na druhej strane.

Nakoľko hodnotenie žiaka na vyučovaní je nevyhnutné upravili sa aj zásady hodnotenia. Hodnotia sa nie len výsledky učenia sa, ale aj proces učenia sa a vynaložené úsilie zo strany žiaka. Pri hodnotení  vedomostí, zručností a postojov boli zavedené váhy pre študijné odbory, tieto boli potom podrobnejšie odsúhlasené v predmetovej komisii ekonomických predmetov.  Vyučujúci pri hodnotení zohľadňovali individuálnu vzťahovú normu, ohodnotili slovne, prípadne klasifikovali postupné úspechy jednotlivca, jeho napredovanie, zlepšovanie sa. Žiaci boli s novým hodnotením oboznámení na začiatku školského roka.

Realizácia portfóliových prác je súčasťou výkonového štandardu, ich hodnotenie sa uskutočňuje priebežne v procese vyučovania a je súčasťou celkového hodnotenia žiaka z daného predmetu.

 

Zhodnotenie cieľa: Vytvoriť podmienky pre implementáciu školských vzdelávacích programov podporujúcich rozvoj kompetencií žiaka s využitím inovatívnej vzdelávacej stratégie

 

V rámci projektu ESF vyučujúci spracovali 47 zbierok učebných materiálov, ktoré budú v ďalších školských rokoch slúžiť vo vzdelávacom procese. Tieto zbierky boli zostavené na všeobecnovzdelávacie predmety – slovenský jazyk, anglický jazyk, nemecký jazyk, matematiku, fyziku, ekológiu, na odborné predmety elektrotechnické, strojárske a ekonomické. Na novovytvorené tri predmety – Aplikácia počítačových sietí pre odbor mechanik počítačových sietí, Objektové programovanie pre odbory elektrotechnika a mechanik počítačových sietí a manažment učenia sa pre všetky študijné odbory vyučujúci rovnako pripravili učebné materiály. Tieto sa v tomto školskom roku overovali na vyučovacích hodinách a po procese overovania boli v počte kusov 20 vytlačené do knižnej podoby.

Školské vzdelávacie programy sa nám darí napĺňať aj vďaka novým didaktickým prostriedkom, ktoré nám umožňujú využívať inovatívne metódy. Ako príklad možno uviesť  didaktický softvér RC – systém (simulácia elektrických javov, zákonov a obvodov). Umožňujú využívať živšie a príťažlivejšie formy spracovania učebnej látky pomocou animácie, textu, obrázkov, autentických fotografií, videosekvencií a iných. Každá z týchto častí môže byť sprevádzaná zvukom, buď hudbou alebo originálnym hovoreným slovom. Monitor počítača sa vplyvom činnosti žiaka a študenta neustále mení, je dynamický a pôsobí na všetky zmysly učiaceho sa. Multimediálne a interaktívne učebné pomôcky zároveň vyžadujú od žiaka a študenta, aby sa sami aktívne zapájali do vzdelávacieho procesu. Takéto podmienky žiakovi a študentovi umožňujú ľahšie pochopiť, osvojiť si a zapamätať si nové poznatky a motivovať sa  k hlbšiemu záujmu o učenie sa. Z toho vyplýva, že nielen použitý prostriedok, ale hlavne spôsob spracovania, prezentácia a štruktúra samotného obsahu učebnej látky vplývajú na proces osvojovania si učiva. Nemenej dôležitým momentom je aj správny spôsob používania a zaradenia multimediálnych aplikácií do vyučovacieho procesu, niekedy je naopak nevyhnutné klasické vyučovanie. Didaktický softvér vyžaduje zapojenie intelektuálnych a kognitívnych schopností žiaka a študenta do procesu učenia sa. Autoaktivita žiaka tak podporuje najúčinnejšiu metódu vo vyučovacom procese – aktívne vyučovanie alebo učenie sa „robením“.

Pre realizáciu a využívanie moderných metód vyučovania je potrebné vytvoriť podmienky a mať potrebný personál. V období  predchádzajúcich  troch rokov sa v obidvoch oblastiach výrazne pokročilo jednak budovaním  technických podmienok - zriadením odborných učební a v nich používaného technického vybavenia, ale aj v oblasti oboznamovania sa personálu s novými formami , prístupmi, a technickými možnosťami  vyučovania. Tieto zmeny prostredia  boli podnetom pre využívanie doteraz nepraktizovaných  metód,  ktoré podnecujú žiaka k samostatnosti a aktívnemu prístupu získavania nových poznatkov a vedomostí. Uskutočnili sa  aj  korekcie obsahu učiva. Cieľom je zvýšiť úroveň vzdelávania, pripraviť absolventa pre trh práce a celoživotné vzdelávanie.

Takmer všetky vyučovacie hodiny sú zamerané na samostatnú prácu žiakov - riešenie autentických úloh,  ktoré tiež slúžia k priebežnému overovaniu vedomostí a zručností overenie schopnosti, resp. neschopnosti  riešiť zadávané úlohy a môžu slúžiť žiakovi ako spätná väzba aj motivácia k ďalšiemu snaženiu.

 

 

Zhodnotenie cieľa: Implementovať školské vzdelávacie programy zamerané na rozvoj kompetencií žiaka využívajúce inovatívnu vzdelávaciu stratégiu

 

Všetky vypracované učebné materiály sa v priebehu školského roka overovali priamo vo vyučovaní. Treba povedať, že vypracované materiály sú do istej miery  meradlom štandardných vedomostí, ktoré by žiak mal získať v priebehu vyučovania daného predmetu. Treba však pripustiť, že jednotlivé  skupiny žiakov nemajú rovnakú východiskovú úroveň a učiteľ túto skutočnosť musí rešpektovať a prispôsobiť sa jej. Najmä odborné predmety, v ktorých  boli vypracovávané autentické zadania, si kladú za cieľ vybudovať prepojenie medzi teoretickým vyučovaním a odbornou praxou. V učebnej osnove tém  spracovaných materiálov  sú učivá zoradené tak, aby žiak postupne získaval vedomosti a zručnosti, pričom sa priebežne vyžaduje využívanie medzipredmetových vzťahov  prakticky všetkých jeho profilujúcich predmetov.

Autentické zadania sú pre splnenie učebných cieľov veľmi dôležité. Žiaci pracovali na riešení a spracovaní zadaní na vyučovacích hodinách, využívali IKT, odbornú literatúru a samotné učebné materiály. Na riešenie a spracovanie jednotlivých zadaní boli potrebné vedomosti a zručnosti nadobudnuté v tematických celkoch ale aj z iných predmetov. Spracovanie autentického zadania a jeho riešenie žiaci demonštrovali pred spolužiakmi a najlepšie práce boli prezentované na Žiackej konferencii v septembri a júni.

V priebehu implementovania ŠkVP vyučujúcim chodili na vyučovacie hodiny na pozorovanie vedúci odborov a oblastí, pričom sa zameriavali na rozvoj kompetencií žiaka. Vyučujúci sa naučili vhodne si stanoviť výučbové ciele pre oblasť vedomostí, zručností, volili vhodné metódy a formy na dosiahnutie vyučovacích cieľov. Pracovali so súbormi úloh a pracovných listov. Učitelia podnecovali aktivitu priebežne, napr. vytvorením autotestu pre sebahodnotenie žiaka, používal príklady z praxe a riadil celý proces učenia sa žiakov.

V priebehu overovania boli žiakom zadávané dotazníky na zistenie miery aktívneho učenia sa žiaka. Podľa vyhodnotenia dotazníkov na vyučovaní sa podmienky pre aktívne učenia sa žiaka vďaka novým zavedeným metodám a formám vzdelávania zlepšili u vrtkých vyučujúcich v menšej, či väčšej miere. Dôraz vo vzdelávacom procese sa kladie aj na spätnú väzbu medzi učiteľom a žiakmi.

Kompetencie v podobe vedomostí, zručností a postojov mohli žiaci preukázať aj v tvorbe portfóliových prác, ktoré im dávali možnosť  vyhľadávať či už na internete alebo v literatúre rôzne poznatky, ktoré sa týkali riešenej problematiky v jednotlivých tematických celkoch. Portfólia im dávali možnosť  samostatne preveriť mnohé úlohy vyplývajúce z pracovných listov a prehĺbiť si tak získané poznatky.