PDF Tlačiť E-mail

2. rokovanie žiackych skupín k vybraným celospoločenským problémom v rámci projektu ESF

 

 

ZÁVERY ZO ŽIACKEJ KONFERENCII NA TÉMU FAJČENIE


Dňa 24.02.2012 sa uskutočnila žiacka konferencia na tému Fajčenie. Žiaci si pripravili na túto tému prezentáciu, na ktorej oboznámili svojich spolužiakov:

o čo je fajčenie

o či je fajčenie zlozvykom alebo závislosťou

o príčiny fajčenia

o čo spôsobuje fajčenie organizmu

o ako predchádzať fajčeniu

V ďalšej časti si žiaci pozreli krátky film – Fajčenie, vraždiaci návyk, v ktorom boli názory odborníkov – lekárov na túto tému. V závere si žiaci vyhodnotili Fargestromov dotazník závislosti na nikotíne a za asistencie pracovníčok Úradu verejného zdravotníctva si každý žiak zmeral množstvo oxidu uhoľnatého v organizme a vitálnu kapacitu pľúc.

V diskusií sme došli k záveru, že fajčenie vedie ku zvýšenému počtu mnohých ochorení rakoviny a srdcovo-cievnych ochorení. Každý fajčiar by si mal uvedomiť všetky riziká  a škodlivosť fajčenia, ako aj prednosti odnaučiť sa fajčiť a tým upevniť svoju vôľu. Aby sa dosiahlo zníženie počtu fajčiarov, treba zmeniť aj myslenie nefajčiarov. Tí musia vyvinúť tlak na fajčiarov, pretože práve oni potrebujú pomoc. Na zahájenie kúry je treba zvoliť vhodný čas. Ďalšia prevencia proti fajčeniu môže spočívať v uskutočňovaní besied, diskusií v školách, premietaní rôznych videí a filmov zameraných proti fajčeniu. Najlepšia prevencia, ktorá je aj najúčinnejšia je NEFAJČIŤ.

 

ZÁVERY ZO ŽIACKEJ KONFERENCII NA TÉMU KOMUNIKÁCIA DNEŠNÝCH MLADÝCH ĽUDÍ


Na konferencii ako prvá vstúpila so svojím príspevkom Andrea Briešková. Najskôr žiakom priblížila pojem „komunikácia“, vysvetlila komunikačný reťazec, povedala základné rozdelenie komunikácie na verbálnu, neverbálnu, priamu a nepriamu, interaktívnu a neinteraktívnu.

Vo svojej práci sa ďalej podrobne venovala verbálnej komunikácii ústnej a písomnej Čo sa týka ústnej komunikácie, vysvetlila rozdiel medzi efektívnou a devalvujúcou komunikáciou, ozrejmila desať bodov asertívnych práv, poučila žiakov o tom, ako aktívne počúvať a ako sa naučiť povedať „nie“.

Najviac sa venovala písomnej komunikácii, ktorá je typická pre dnešných mladých ľudí. Predstavila najznámejšie druhy on-line komunikačné software: ICQ, Skype, MSN, sociálne siete. Vysvetlila vznik internetového slangu, skratky a emotikony, ktoré používajú mladí ľudia v rámci písomnej internetovej komunikácie. Zamerala sa aj na Netiketu – internetovú etiketu – ktorú podrobne vysvetlila žiakom aj na príkladoch. Upozornila hlavne na reťazové listy a hoax.

Záverečná časť jej príspevku „Bezpečnosť na internete“ bola najpoučnejšia. Poučila nás všetkých o tom, že nemáme poskytovať nikomu osobné údaje, čísla účtov, pin kódy, prístupové heslá, pretože nijaké organizácie, banky, úrady, správca  a-zet-u by to nikdy nepýtali. Taktiež nás upozornila na vhodné antivírusové programy.

Ako druhá vystúpila Patrícia Kúdelová, ktorá svoju prácu zamerala na neverbálnu komunikáciu, ktorú rozdelila na mimiku, gestikuláciu, proxemiku, kineziku, haptiku, posturológiu, koloriku, olfaktoriku. Priblížila druhy emócií. Upozornila nás na to, že práve na neverbálnu komunikáciu sú odkázaní nepočujúci ľudia. Naučila nás, ako správne podávať ruku.

Potom nasledovalo krátke video o druhoch a používaní neverbálnej komunikácie.

Ako tretia nám svoju prácu predstavila Radka Rumanková. Jej téma bola: „Čaká vás cesta? Dajte si pozor na gestá!“ Tu nás upozornila na to, aby sme si dávali pozor na naše gestá v zahraničí, lebo nie v každej krajine platí pri používaní gest to, čo u nás. Uviedla aj príklady na rozdiely pri pozdrave, podávaní rúk, zvítaní sa, kývaní hlavou, ukazovaní. Odporučila nás, aby sme si pred cestou o krajine a jej zvykoch vopred niečo naštudovali alebo sa poradili s niekým, kto už má s danou oblasťou skúsenosti.

Po prezentovaní prác nasledovala diskusia. Diskusiu viedla Andrea Briešková.

Diskusia bola venovaná práve sociálnym sieťam a používaniu komunikačných prostriedkov na sociálnych sieťach.

Žiaci sa najskôr vyjadrovali k otázke, ako radšej komunikujú – ústne alebo písomne. Všetci diskutujúci sa jednoznačne vyjadrili, že písomná komunikácia je im bližšia, jednoduchšia. Radšej napíšu SMS ako by sa mali cez telefón s niekým rozprávať. A prečo je tomu tak? Kým pri ústnej komunikácii musia najskôr popremýšľať, čo povedia, pri písomnej bez toho, aby museli rozmýšľať nad správnosťou, spisovnosťou, pravdivosťou, slušnosťou, píšu jedno slovo za druhým, bez nejakých obmedzení Ako sa sami vyjadrili, internet im v tomto v prvom rade poskytuje slobodu.

Ďalej sa žiaci mali vyjadriť k tomu, či majú na svojich počítačoch antivírusovú ochranu. Bolo zarážajúce zistenie, že niektorí nepoužívajú antivírusové programy. Na otázku, či majú zabezpečenú ochranu svojich údajov na internete, mnohí povedali, že na internete uvádzajú mnohé svoje osobné údaje, fotografie.

Posledná téma na diskusia bola najpálčivejšia: Dodržiavate Netiketu? Žiaci sa mali vyjadriť, či dodržiavajú zásady slušného správania a etiketu na internete. Mnohí ani nepoznali pojem Netiketa. Väčšina z nich etiketu na internete nedodržiava, sami majú vulgárne správanie  alebo otvárajú stránky s agresívnym správaním. Používanie vulgárnych slov nie je typické len pre internetovú komunikáciu ale aj pre bežnú komunikáciu mladých ľudí. K tomuto sa vyjadrili dievčatá, ktorým sa nepáči takéto správanie u chlapcov. No aj medzi dievčatami sa nájdu také, ktoré sa vulgárne vyjadrujú a na túto tému sa do diskusie zapojili i profesori, ktorí sa vyjadrili, že vulgárne správanie chlapcov sa im nepáči, no vulgárne správanie dievčat je už nepochopiteľné. Žiaci sa zamýšľali nad tým, prečo sa niektorí takto správajú a ich vysvetlenie bolo, že takíto žiaci sa chcú asi vyvyšovať, byť zaujímavejší, chcú si niečo dokázať.

Používanie vulgárnych výrazov príp. skratiek týchto výrazov na internete je preto častejšie a ľahšie, lebo zabúdajú, že komunikujú s inými ľuďmi, že na druhom konci komunikácie je človek a nie počítač, stroj. A preto si dovoľujú veci, ktoré by si za iných okolností nikdy nedovolili (vulgarizmy, klamanie, atď.)

Žiaci si po prezentácii a následnej diskusii uvedomili možnosť zneužitia osobných údajov. Žiaci sa sami v diskusii vyjadrili, že etiketu treba dodržiavať aj v internetovom prostredí a  že aj v internetovom svete by sme sa mali správať ako v reálnom svete a vyjadrovať sa ako civilizovaní ľudia.

 

ZÁVERY ZO ŽIACKEJ KONFERENCII NA TÉMU MULTIKULTÚRA ANGLICKY HOVORIACICH KRAJÍN


Úloha č. 1:

Pripravte školský výlet po anglicky hovoriacich krajinách. Čo by si mali výletníci pozrieť?

Rokovanie študentov prebehlo v priaznivej  atmosfére, na vypracovanie úlohy mali vyhradený čas, prednášajúci mali úlohu odborných konzultantov a poradcov.  Po uplynutí tohto času si zvolili hovorcu, ktorý predniesol plán školského výletu a popísal pamiatky, ktoré by mohli študenti navštíviť v jednotlivých anglicky- hovoriacich krajinách.

· Kanada: Ottawa- hlavné mesto, národné parky, Niagarské vodopády, medveď grizly;

· USA: Washington- hlavné mesto (Biely dom), New York ( Central Park, Socha Slobody, Time Square), Grand Canyon, Národný park Yellowstone, Hawai;

· Austrália: Sydney- najväčšie mesto, kengura, pes Dingo;

· Írsko: Belfast- hlavné mesto, obrovský chodník- Giant´s Causer;

· Škotsko: Edinburgh- hlavné mesto ( Meadows park, Royal Mile), Mc. Donald- herec, ktorý nadaboval Mickeyho Mousa, Glasgow- najväčšie škótske mesto.

· Anglicko: Londýn- hlavné mesto (Trafalgarské námestie- fontány, pomník- stĺp admirála Nelsona), Big Ben;

Úloha č. 2:

Ste poslanci v parlamente a máte novelizovať zákon o fajčení. Vychádzajte pritom zo zákonov krajín, ktoré ste videli v prezentáciách.

Medzi rokujúcimi študentmi vládla pokojná atmosféra, so záujmom vypracovávali danú úlohu. Študenti mali vyhradený čas na stanovenie novelizácie zákona, prednášajúci vystupovali v  úlohe odborných konzultantov a poradcov. Po uplynutí tohto času si zvolili hovorcu, ktorý predniesol výsledky rokovania v podobe „návrhu na novelizáciu zákona“:

· V baroch a reštauráciách je zakázané fajčiť do 22.00 hod

· Miestnosti, kde sa smie fajčiť musia byť oddelené

· Prísny zákaz fajčenia platí na úradoch a vo verejných inštitúciách – v školách, divadlách, kinách...

· Povolené vyhradené miesta na fajčenie na verejnosti a na pracovisku

Sankcie sa porušovanie navrhovanej novely zákona:

· fajčenie na verejných priestranstvách alebo v mimo vyhradených priestorov v kaviarňach a reštauráciách bude sankcionované blokovou pokutou vo výške 33-100€

· ak pokuta nie je zaplatená, porušenie  zákazu fajčenia hrozí väzenie

· pokuta aj v baroch, ktoré nemajú označenie „Zákaz fajčiť.“

Úloha č.3:

Pripravte recepciu, kde máte prezentovať špeciality z anglicky- hovoriacich krajín. Pre návštevníkov zabezpečte aj suveníry typické pre jednotlivé krajiny.

Rokovanie študentov prebehlo v pokojnej atmosfére na vypracovanie úlohy mali vyhradený čas, prednášajúci mali úlohu odborných konzultantov a poradcov.  Po uplynutí tohto času si zvolili hovorcu, ktorý predniesol výsledky rokovania v podobe „návrhu na slávnostné menu+ suveníry“:

Fastfood:

§ Fish and chips-Ryba a hranolky (Veľká Británia)

§ Hamburger (USA)

§ Hot-Dog     (USA)

Hlavné jedlá:

§ Pečená kačica, zelenina, (Kanada, Anglicko, USA)

§ Irish stew – guláš (Írsko)

§ Varená hovädzina, zelenina (Anglicko)

§ Pizza (USA)

§ Morské špeciality (Austrália)

Dezerty:

§ Apple pie - jablkový koláč (Anglicko, USA)

§ Pavlova- (Austrália)

Nápoje:

§ Irish coffee - írska káva (Írsko)

§ Čierne pivo Guiness (Škótsko)

§ Írska a Škótska Whisky , Whiskey (Írsko, Škórsko)

§ Víno (Austrália)

§ Čaj s mliekom (Anglicko)

§ Coca-cola

Suveníry:

§ kľúčenka Big Ben ( Anglicko)

§ Bumerang (Austrália)

§ Yogi Bear- nálepky (USA)

§ Whiskey (Škótsko)

§ Štvorlístok (Írsko)

 

ZÁVERY ZO ŽIACKEJ KONFERENCII NA TÉMU MULTIKULTÚRA NEMECKY HOVORIACICH KRAJÍN


Úloha č. 1:

Ste poslanci v parlamente a máte novelizovať zákon o fajčení. Vychádzajte pritom zo zákonov krajín, ktoré ste videli v prezentáciách.

Rokovanie študentov prebehlo v pokojnej atmosfére na vypracovanie úlohy mali vyhradený čas, prednášajúci mali úlohu odborných konzultantov a poradcov. Po uplynutí tohto času si zvolili hovorcu, ktorý predniesol výsledky rokovania v podobe „návrhu na novelizáciu zákona“:

· V kaviarňach a reštauráciách musí byť vyhradených 25% plochy pre fajčiarov

· Miestnosti, kde sa smie fajčiť musia byť oddelené

· Prísny zákaz fajčenia platí na úradoch a vo verejných inštitúciách – v školách, divadlách, kinách...

Sankcie sa porušovanie navrhovanej novely zákona:

· Za fajčenie vo vyhradených priestoroch sú fajčiari povinní zaplatiť poplatok vo výške 3-5 €

· fajčenie na verejných priestranstvách alebo v mimo vyhradených priestorov v kaviarňach a reštauráciách bude sankcionované blokovou pokutou vo výške 33-1000€

Úloha č.2:

Pripravte recepciu, kde máte prezentovať špeciality z nemecky-hovoriacich krajín. Pre návštevníkov zabezpečte aj suveníry typické pre jednotlivé krajiny.

Rokovanie študentov prebehlo v pokojnej atmosfére na vypracovanie úlohy mali vyhradený čas,prednášajúci mali úlohu odborných konzultantov a poradcov.  Po uplynutí tohto času si zvolili hovorcu, ktorý predniesol výsledky rokovania v podobe „návrhu na slávnostné menu+ suveníry“:

Predjedlá:Eintopf- polievka „všetko v jednom hrnci (Nemecko)

Studené polievky- pivová, vínna (Nemecko)

Bündnerfleisch so zaváranými uhorkami/cibuľkou (Švajčiarsko)

Ementaler s hroznom (Švajčiarsko)

Hlavné jedlá: Pečená hus, červená kapusta, knedľa (Nemecko)

Schweinhaxe- bravčové koleno ( Bavorsko- Nemecko)

Raclette (Švajčiarsko)

Röstli (Švajčiarsko)

Viedenský rezeň (Rakúsko)

Käsknöpfli- rezance so syrom (Lichtenštajnsko)

Älplerrösti– zemiakové jedlo so slaninkou, syrom a cibuľou

(Lichtenštajnsko)

Kutteln in Weinsoße- hovädzie a jahňacie vnútornosti

vo vínovej omáčke (Lichtenštajnsko)

Dusený zajac (Luxembursko)

Dezerty:Bazilejský medový koláč s cukrovou polevou (Švajčiarsko)

Gugelhopf(Švajčiarsko)

Sacherova torta(Rakúsko)

Crépes- palacinky (Luxembursko)

SchwarzwälderKirschtorte- čerešňový koláč z Čierneho lesa (Nemecko)

Nápoje: Viedenská káva (Rakúsko)

Pivo: Berlinerweiβbier, Hotenrot(Nemecko)

Kirschwasser(Nemecko)

ovocné drinky: Kirsch, Marc, Williams a Pflűmli(Švajčiarsko)

rôzne druhy vín- Švajčiarsko, Lichtenštajnsko

Suveníry: Švajčiarsky nožík

Švajčiarske hodinky

Mozartove bonbóny (Rakúsko)

Péckvillchen- keramická píšťalka v tvare vtáčika(Luxembursko)

Pamiatkové poštové známky(Lichtenštajnsko)

Miniatúry Kirsch, Marc, Williams a Pflűmli(Švajčiarsko)

a plechovkového piva (Nemecko)

Úloha č.3:

Pripravte školský výlet do nemecky hovoriacich krajín – ktoré vyberiete? Aké pamiatky alebo podujatia navštívite.

Rokovanie študentov prebehlo v pokojnej atmosfére na vypracovanie úlohy mali vyhradený čas, prednášajúci mali úlohu odborných konzultantov a poradcov.  Po uplynutí tohto času si zvolili hovorcu, ktorý predniesol výsledky rokovania v podobe „návrhu školského výletu + suveníry“:

NEMECKO (2 výlety):

1.) Mníchov – Oktoberfest:

- školský výlet naplánovaný na jeden týždeň:  odchod nedeľa večer ZH, príchod nedeľa v noci ZH

- ubytovanie: privát

- čo ma tam zaujíma: pivo, jedlo (pečené klobásy a kyslá kapusta), ženy v tradičných nemeckých krojoch, nemecká ľudová hudba

- suvenír: krígeľ, magnetka s motívom Mníchova

- cestou návšteva v Kolíne – Kolínsky dóm s pozostatkami troch kráľov

- plavba po rieke Labe

2.) Berlín – Love Parade:

- školský výlet naplánovaný na štyri dni:  odchod štvrtok večer ZH, príchod nedeľa v noci ZH

- ubytovanie: privát

- program: návšteva festivalu Love Parade

- priebežne Brandenburgská brána a televízna veža v Berlíne

- suvenír: magnetka, plechovka piva, pohľadnice Berlína