PDF Tlačiť E-mail

1. rokovanie žiackych skupín k vybraným celospoločenským problémom v rámci projektu ESF

foto

ZÁVERY ZO ŽIACKEJ KONFERENCIE  NA TÉMU O GLOBÁLNOM OTEPĽOVANÍ

Globálne otepľovanie sa stalo jedným z najväčších ekologických obáv. Nie je pochýb, že ľudstvo ovplyvňovalo a ovplyvňuje zvyšovanie koncentrácie CO2a že to bude mať vplyv na teplotu.

Globálna teplota sa za posledné storočie zvýšila o 0,60 °C a je nepravdepodobné, že by to nebolo z časti kvôli antropogennému skleníkovému efektu. Predpoveď zvýšenia teploty od 1,5 °C do 4,5 °C sa za posledných 25 rokov nezmenila. Zatiaľ ešte stále nevieme či žijeme vo svete kde zdvojnásobenie koncentrácie CO2 povedie k malému (1,5 °C) alebo naopak dramatickému (4,5°C)vzostupu teploty.

Na dnešnej konferencii sme si vypočítali svoju ekologickú stopu, ktorá nám ukázala koľko z produktívneho povrchu Zeme si individuálne my nárokujeme na uspokojenie svojích potrieb (jedlo, oblečenie, bývanie, doprava, zábava). Priemerná ekologická stopa každého človeka na zemi je 2,8 hektára naša priemerná ekologická stopa je 6 hektárov. Z toho vyplýva, že aj my žijeme na dlh a svojím životným štýlom sa podieľame na zvyšovaní koncentrácie CO2. Nie je to však len téma ktorej by sa mali venovať len politici, ale týka sa každého z nás. Ak nič proti tomu neurobíme, tak svet v ktorom žijeme sa o niekoľko desaťročí zmení. Boj medzi človekom a prírodou prehraje len jeden, ale príroda to nebude!

 

ZÁVERY ZO ŽIACKEJ KONFERENCII NA TÉMU OBLASTI A OHROZENIA NA SOCIÁLNYCH SIETIACH

Cieľom je upozorniť na negatíva, riziká a zlý vplyv, a prevenciu voči nim.

Do diskusie sa žiaci len s rozpakmi zapájali, lebo problém ktorý sme predostreli je pomerne citlivý. Veď kto by sa priznal so skúsenosťou, že je obeťou šikanovania alebo šikanuje, koľko má účtov, falošných identít na sociálnych sietiach a prečo. Z dotazníka, ktorý prebehol na našej škole môžeme tvrdiť, že mladí ľudia trávia na FB neprimerané množstvo času v priemere 3-4 hodiny denne, čo spôsobuje zanedbávanie povinností a nahrádzanie záujmov Facebook-om.

 

ZÁVERY ZO ŽIACKEJ KONFERENCII NA TÉMU OBNOVITEĽNÉ ZDROJE ENERGIE– HUDBA BUDÚCNOSTI ALEBO REÁLNA ALTERNATÍVA

Cieľom konferencie bolo zoznámiť študentov našej školy s obnoviteľnými zdrojmi energie (OZE ), o ich výhodách  a nevýhodách ako aj potrebe hľadania nových  zdrojov ako napr. fúzia.

Ukázali sme, že potenciál OZE je vysoký a nezanedbateľný a v zmysle „ Stratégie energetickej bezpečnosti SR „ chápeme:

Výhody OZE:

• Nízke až nulové emisie skleníkových plynov

• Šetrenie fosílnych palív ako zdroja so širokospektrálnym využitím

• Zvyšovanie energetickej bezpečnosti krajiny

• Odolnosť voči finančným a energetickým krízam

• Znižovanie závislosti od dovozu energetických surovín zo zahraničia

• Stabilizácia a miestne oživenie ekonomiky, rozvoj vidieka

• Diverzifikácia zdrojov

• Znižovanie znečistenia prostredia nižšími emisiami škodlivín

• Zlepšenie zdravotného stavu ľudí

• Využitie takmer bezodpadových technológií bez havárií s možnosťou úplného odstránenia

z krajiny

• Zdroje sú rovnomernejšie rozmiestnené na rozdiel od fosílnych zdrojov či uránu

• Dlhodobé pracovné miesta

• Žiadna produkcia rádioaktívnych odpadov

• Ľahké využitie podľa aktuálnej spotreby priemyslu a domácností

Nevýhody OZE:

• Vyššie investičné náklady v súvislosti s chýbajúcim štátnym podporným systémom

• Nízka informovanosť obyvateľov o ich výhodách, množstvo sociálnych, legislatívnych

a systémových bariér

• Dostupnosť a kvalita jednotlivých zdrojov je odlišná a závislá od geografických a geologických

podmienok, vždy je však možné si vybrať tú najvhodnejšiu alternatívu pre daný

región

• Sezónna závislosť na prírodných podmienkach (malé vodné elektrárne, slnečná energia,

veterná energia)

V zmysle uvedených zistení konferencia doporučuje:

1. Na úrovni vládnych činiteľov: vytvoriť zázemie na podporu tzv. čistých technologií

2. Na úrovni obyvateľstva dosiahnuť lepšiu informovanosť a angažovanosť v oblasti OZE

 

ZÁVERY ZO ŽIACKEJ KONFERENCII NA TÉMU GRAFITY – VANDALIZMUS ČI UMENIE (GRAFITY V MINULOSTI A DNES)

1.)    Väčšina študentov grafity za problém nepovažuje

2.)    Pre väčšinu študentov sú grafity umením, len menšina ich považuje za vandalizmus

3.)    Väčšina študentov si nemyslí, že grafity môžu slúžiť ako indikátor spokojnosti ľudí, len menšina študentov grafity vníma ako aj ako „hlásnu trúbu“ nespokojných ľudí

4.)    Tzv. lavicové grafity sa študentom nepáčia, turistické grafity sú podľa nich vandalizmus a k záchodovým grafitom zaujímajú študenti ľahostajní postoj

5.)    Študenti poznajú aj osobne miestnych sprejerov, ale nechcú sa o nich vyjadrovať osobne – len anonymne

6.)    Grafity majú podľa študentov aj iný obsah a odkaz ako estetický – majú aj politický a sociálny rozmer

7.)    Na nelegálnych sprejerov by sa mala podľa študentov volať polícia

8.)    Najviac sa študentom po estetickej stránke páčia priestorové grafity, potom grafity s postavičkami a najmenej sú medzi nimi obľúbené jednoduché nápisy – podpisy

9.)    Väčšina študentov netúži stať sa niekedy sprejerom, len menšina by si chcela vyskúšať sprejovanie „na vlastnej koži“